Stop met het vertellen aan kinderen dat ‘een gezonde taart’ bestaat

Stop met het vertellen aan kinderen dat ‘een gezonde taart’ bestaat
november 27, 2017 Sharon
In kinderen, mama

Afgelopen weekend kreeg ik een Facebook add in mijn timeline die me vertelde welke heerlijke gezonde taarten, gezonde bonbons en gezonde muffins ik voor mijn kinderen kon bakken zonder schuldgevoel als een perfect tussendoortje voor op school of na school. Vervolgens zag ik een chocoladetaart, bounty bonbons en nog wat andere recepten.

De baksels waren niet gezoet met tafelsuiker, maar met honing. En dadels. Begrijp me niet verkeerd. Ook ik dacht ooit dat dat gezonder was. Maar we leven niet meer een aantal jaar geleden, waar deze info nog een beetje onduidelijk was voor sommige mensen zoals ik, we leven in 2017. Het jaartal waar we weten dat suiker = suiker en dat het verstandig is er niet teveel van te eten. Ook honing en palmsuiker. En wederom, begrijp me niet verkeerd, ik weet dat taarten heel lekker zijn. Mijn dochter zou dat inderdaad best naar school mee willen nemen.

Maar ze krijgt dat niet mee. Ze krijgt haar broodje peanut butter jelly en fruit mee.

Mijn dochter weet dat tussendoortjes (snacks) kleine beetjes normaal eten zijn, die je van de ene maaltijd naar de volgende helpen. Mijn dochter weet ook dat traktaties (treats noemt zij het) bijzonder eten is (ijs, taart, koek, bonbons), wat niet heel erg goed voor je lichaam is, maar je wel af en toe kunt eten. En dat je er dan extra van geniet. En dat zolang je dat niet teveel eet, je gezond blijft. Want we zijn nu eenmaal sterke mensen. Je hoeft er dus niet bang voor te zijn. Maar wel een beetje slim.

Hoewel ik op dit onderwerp ook anders dacht (ja, ik dacht echt dat het gezonder was als je taarten maakte met ‘echte, pure ingrediënten’) heb ik gelukkig mijn kinderen nooit verteld dat muffins met honing gezond zijn. Ergens wist ik dat dat geen goed idee was.

Ik wist niet wat ik zou creëren bij mijn kinderen, als ik ze laat opgroeien dat treats gezond zijn. Dat ze ok zijn. Dat je ze gewoon als tussendoortje kan serveren. Op school, na school. Dat het elke dag wel pannenkoekendag kan zijn en dat je elke dag wel 3 koekjes met honing kunt eten.

Ik ben zelf niet zo opgegroeid, en daar ben ik blij mee. Ik ben blij dat mijn moeder me altijd volkoren brood gaf, want dat vind ik nu nog steeds het lekkerste. Ik ben blij dat we hartig beleg aten en niet teveel hagelslag. Ik ben blij dat er richtlijnen waren naar niet teveel zoet, maar geen strenge regels. Ik ben blij dat mijn moeder ons af en toe verwende op woensdagmiddag met een wafel, een wentelteefje of een pannenkoek. Dat was speciaal, dat was bijzonder. Dat was leuk!

Maat houden is best lastig, vind ik ook nog steeds af en toe. Maar het lijkt me des te lastiger als je opgroeit met taart als tussendoortje en pannenkoeken standaard in je lunchbox. Zoveel gewenning aan zoet, en je hebt geen idee wat voor impact dat heeft op je kinderen.

Als ik vraag aan mijn nieuwsbrieflezers wat hun grootste issue is, dan ONTPLOFT mijn mailbox met verhalen over het houden van maat. Hoe moeilijk dat is. En geen van allen is er echt blij mee. Het voelt zo machteloos. En wij zijn niet opgegroeid met het idee dat taarten gezond zijn. En het is nu al het grootste struikelblok voor mensen.

Iedereen mag bakken, serveren en eten wat ze willen. Echt. Eerlijk, ik maak me vooral druk over mijn eigen keuken, mijn eigen kinderen en wat ik ze voorschotel. Daar heb ik al genoeg aan.

Maar ik merk wel dat zo’n Facebook advertentie me lichtelijk oproept op te komen voor de kinderen.

Dat ik wil zeggen. Lieve ouders. Geloof die onzin niet.

Geef je kind wat je je kind wil geven. Echt.

Maar noem het geen gezonde taart en gezonde chocolade.

En jong geleerd is oud gedaan.

Leer je kinderen gezonde dingen te eten. En gezonde dingen, zijn vaak best wel Instagram unworthy en niet heel speciaal. Maar wel de basis voor de goede gewoonten die ze nu leren, om hun hele leven op verder te bouwen.

En vergeet niet: het gaat om een gezonde levensstijl, waarbij kinderen de voedingsstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben.  Dat komt niet precies op één dag, maar wel het voedingspatroon dat je neerzet/bouwt met je kind.

Comments (6)

  1. Klazien van der Hel-Bouw 6 maanden geleden

    Beste Sharon,
    Je hebt helemaal gelijk. Suiker is suiker. Ik ben al 11 jaar diabeet (type 2) en weet dus hoe belangrijk het is om suiker te beperken. Wist je trouwens dat zoetstof voor een diabeet hetzelfde effect op je alvleesklier heeft als suiker. Hij herkent het verschil niet tussen suiker en (ongezonde) zoetstoffen.
    Ik ben van 1953 en opgegroeid in een tijd dat snoep en zoetigheid niet bovenaan op het menu stonden. We aten thuis tarwebrood (volkoren bestond nauwelijks) en als beleg kon ik kiezen uit kaas, worst en als enige zoetigheid jam. Maar let wel: elke tweede boterham was er eentje met ‘tevredenheid’: alleen een likje boter. En aangezien ik niet meer dan 2 boterhammen at (en de eerste moest kaas of worst zijn), kwam ik aan de jam amper toe.
    Bij de warme maaltijd aten we aardappels en verse groenten.Twee keer per week vlees. Op vleesloze dagen soms een eitje (we hadden zelf kippen). Als tussendoortje kreeg ik naar school een stuk fruit mee en na schooltijd was er bij de thee -die ik, net als koffie, zonder suiker heb leren drinken- een biskwietje of een plakje ontbijtkoek. Op zondag was er wel iets extra’s: een lekker koekje van de bakker of een chocolaadje bij de thee. Meer niet. En rond de Sint (of als ik in de winter steenkoud en nat uit school gefietst kwam), soms een beker zelfgemaakte chocolademelk. Met een schepje suiker. En een speculaasje of pepernoten.
    Wat jij nu promoot, herken ik als ‘heel gewoon’ van vroeger. Ik ben er blij mee. Zelf heb ik mijn 7 kinderen op eenzelfde manier groot gebracht en het is leuk om te zien he ze het op hun beurt weer aan hun kinderen overdragen. Toch besef ik wel dat mijn kinderen veel meer suiker hebben binnengekregen dan ik vroeger… de verborgen suikers, wel te verstaan.
    Ik leef nu ook koolhydraatbeperkt en dat bevalt me prima. Kan nu met minder medicatie toe en op een koude zondagavond in deze tijd van het jaar kan ik genieten van een beker hete chocolademelk en stukje gevuld speculaas. Moet kunnen. zo lang het maar een uitzondering blijft.

    • Auteur
      Sharon 6 maanden geleden

      Mooi Klazien, dankjewel voor je reactie. Leuk om mee te lezen over jouw geschiedenis en hoe dat zich naar je kinderen (en kleinkinderen!) vertaald. Altijd heel leuk om te lezen hoe het ‘vroeger’ ging, vind ik. Wat ontzettend fijn om te lezen dat je diabetes goed onder controle is en je zelfs minder medicatie kunt nemen! Liefs!

  2. Liesbeth 6 maanden geleden

    Je zegt dat je blij bent dat je hartig beleg kreeg ipv zoet. Maar ben je je ervan bewust dat ook in bijna alle vleeswaren (98%) suiker zit?

    • Auteur
      Sharon 6 maanden geleden

      Jazeker 🙂 Maar hoeveel klontjes? 😉 Bijna niks. En in hoeverre draagt vleeswaren bij aan de gewenning aan zoet in het algemeen? Je eet nog steeds een hartige boterham, geen zoete 🙂

  3. Klazien van der Helm-Bouw 6 maanden geleden

    Het hangt er ook vanaf wat voor vleeswaren je kiest, Liesbeth! Hoe goedkoper (bijv. Aldi, Lidl) hoe meer suiker ze bevatten. Toch bevatten ook die plakjes vleeswaren heel weinig suiker. Vb: een ‘gewone’ boterham (zelf eet ik koolhydraatarm brood, maar dat doe ik om mijn diabetes onder controle te houden) bevat van zichzelf 15 koolhydraten. 5 koolhydraten staan gelijk aan 1 suikerklontje. Een kale boterham bevat van zichzelf dus al 3 suikerklontjes. Een belegde boterham met worst (of kaas) bevat 16-18 koolhydraten. Filet American en Saksische leverworst bevatten wat meer suiker. Maar rookvlees, ham, rosbief, kipfilet of boterhamworst bevatten per plakje gemiddeld 1 koolhydraat; heel weinig dus. Als je echt wilt weten hoeveel suiker in diverse producten zit, kan ik je het boekje zn.wtn.tn, samengesteld door Hanneke de Bruin aanraden. Ik heb het op aanraden van mijn diabetesverpleegkundige gekocht (kost rond de 6 euro) Je hoeft er niet eens een uitgebreid dieet op na te houden en toch kun je je suikerinname beperken.
    A.s. vrijdag is er een kleindochter van mij jarig. Daar hoort natuurlijk taart bij. Ook oma’s zelfgebakken appeltaart. Ik doe minder suiker (de 150 gram, die voorgeschreven wordt in het deeg, wordt bij mij 120 gram) in het recept dan voorgeschreven en in de vulling al helemaal niet. Appels zijn al zoet genoeg van zichzelf (ook goudrenetten), kaneel, krenten en rozijnen doen de rest. De taart is razend populair. Ik krijg geregeld complimenten: eindelijk een taart, die lekker fris en niet zo zoet is.
    Ook Mon Chou taart mag ik gaan maken. Met een bodem van haverkoekjes (bijv. Verkade). Ze bevatten minder suiker dan Bastognekoeken. In het Monchou/slagroommengsel komt geen schep suiker. De vlaaivulling, die er bovenop komt, zorgt voor de smaak. En ik kan lekker meedoen.
    Mocht je nu denken dat ik letterlijk elke koolhydraat tel, heb je het mis. Ik heb ook weleens een ‘patatdag’. Met een frietje mayo krijg ik toch wel even 58 (bijna 12 suikerklontjes) koolhydraten binnen en mijn ‘favoriete’ bamischijf bevatten er 26, dus 5 suikerklontjes. Reken maar uit. Zo lang het bij een uitzondering blijft, is er niets aan de hand. Ook voor mijn suikerwaarden niet.

    • Auteur
      Sharon 6 maanden geleden

      Dankjewel Klazien, mooie aanvulling. Mooi om te zien hoe je bewuste keuzes maakt en weet wat je doet. Deze kennis is zo waardevol, dan kun je echt op waarde schatten hoe iets in je voedingspatroon past, hoeveel en hoe vaak. Mooi!!! Heel inspirerend 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*